جوابیه ای بر مطلب “بازوند سیاست مدار است یا استاندار بی توجه سیاست. دولت در استان لاغر است”/ منتشر شده در پایگاه بلوطستان
گروه تحلیلی “گُفتار ما”: آقای عباس دارایی با نوشته ای با عنوان بالا سعی در سعی در نقد عملکرد استاندار لرستان را دارد در ابتدای نوشته بعد از اینکه به محرومیت و توسعه نیافتگی استان لرستان اشاره می کند، یکی از عوامل عمده توسعه نیافتگی لرستان را ضعف مدیریتی قلمداد می نماید، پس از این […]
آقای عباس دارایی با نوشته ای با عنوان بالا سعی در سعی در نقد عملکرد استاندار لرستان را دارد در ابتدای نوشته بعد از اینکه به محرومیت و توسعه نیافتگی استان لرستان اشاره می کند، یکی از عوامل عمده توسعه نیافتگی لرستان را ضعف مدیریتی قلمداد می نماید، پس از این معتقد است که اذهان عمومی از مدیران سؤال می کند که: (( چرا مدیران تصمیم گیر استان لرستان افراد مطیع و ضعیف را برای همکاری بر می گزینند)). وی در نوشته ی خود، عملکرد استاندار را در حوزه ی چینش های مدیریتی زیر سؤال می برد و در این ارتباط می گوید: (( استاندار دست کم در حوزه چینش های مدیریتی اگر نگوییم به بن بست خورده است، نتوانسته است باعث حرکت ملموس و روبه جلو شود.)) در جایی دیگر از نوشته خود اعتقاد دارد که افراد با سواد و اهل تحلیل لرستان استاندار را بی توجه به سیاست می دانند، (( همچنان بازوند را مردی بی توجه به (( سیاست )) ارزیابی می کنند )). در ادامه انتقاد از انتصاب های استاندار باز می نویسد: (( ولی همراهان استاندار، او را به مردی تبدیل کرده اند که در برخی حوزه ها دیگر (( تیغش نمی برد )). نویسنده پاشنه ی آشیل دولت اعتدال را میدان دادن به مخالفین می داند و این آسیب را در استان نیز وارد می داند. با اینکه ایشان در ابتدای نوشته ی خود از روند تلاش های استاندار در حوزه عمرانی دفاع می کند و خود را فردی می داند که به غایت تلاش های استاندار لرستان اعتقاد دارد اما در جایی دیگر از نوشته خود عملکرد عمرانی استاندار را نیز زیر سؤال می برد و می نویسد: (({ استاندار } نه انتصاب هایش او را در برنامه های عمرانی یاری داده اند.)) و بازوند اضافه می کند: (( این خلاء نه به رضایت حامیان دولت منجر شده و نه اقدامات استاندار در حوزه عمرانی برای مردم قابل لمس کرده است)). آقای دارایی با اینکه میدان دادن به مخالفین از طرف دولت را در سطح ملی و استانی را پاشنه ی آشیل دولت آقای روحانی می داند اما بلافاصله ذکر می کند که: (( در مجال کنونی بحث نگارنده ، شاخص اصلاح طلب یا اصولگرا بودن برای انتصاب یک مدیر نیست )). وی در نوشته خود انتصاب های استاندار را انتصاب های خوبی نمی داند و می نویسد: (( موضوع خیلی واضح است در سطح استانی انتخاب های خوبی در حوزه ی مدیریتی نداشته و به استثنای معدودی مدیران همسو که او “استاندار” آنها را محارم خود می پندارد)). و باز اضافه می کند، با این مضمون که مدیران انتصابی استاندار، مرد میدان سخت و رقابتی نیستند. در این نوشته، برخی از انتصاب ها را در حوزه مدیریتی باعث خدشه دار شدن جایگاه ها می داند و معتقد است که عملاً اصل تفکیک قوا در سایه قرار گرفته و رعایت نشدن اصل تفکیک قوا را به برخی از فرمانداران نسبت می دهد و پیامد این عدم رعایت تفکیک قوا و واگذار شدن اختیارات دولت را، این چنین عنوان می کند: (( نه تنها تفکیک قوایی در برخی حوزه ها از جمله بعضی فرمانداری ها وجود ندارد بلکه اختیارات دولت هم واگذار شده و منصوبان دولت نردبان منویات مخالفین دولت شده و علاوه بر سیاسیون، مردم نیز بی رمقی دولت را حس کرده و کم کم زمینه برای دل کندن از همراهی با دولت در حال فراهم شدن است و این می تواند یک زنگ خطر برای دولتمردان استان از جمله استاندار لرستان قلمداد می شود)). وی برای استاندار زنگ را به صدا در می آورد. همچنین معتقد است که استاندار به “گفتار درمانی” روی آورده است، البته نویسنده ی این مطلب استاندار را نیز نصیحت به سرمایه گذاری در حوزه ی سیاسی می کند و در پایان نوشته خود، ارادت قبلی و قلبی خود را نثار استاندار لرستان می نماید و می نویسد: (( نگارنده به استاندار لرستان ارادت قبلی و قلبی دارم)). بعد از عنوان ارادات قبلی و قلبی به استاندار توصیه می کند از شیوه ی انتصاب مدیران بر اساس اقتضاء دست برداشته و نخبگان را بر مسندها بگمارد تا جایگاه ها تضعیف نشود.۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ ، اکثریت مردم ایران اسلامی با حضور خود در پای صندوق های رأی به برنامه های دولت تدبیر و امید رأی دادند، سبد آرای دولت دکتر روحانی، سبدی بود که با آراء اصلاح طلبان پُر شد. دولت تدبیر و امید با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد امّا بر خود عنوان دولت اعتدال نهاد در معرفی کابینه نیز آقای روحانی بر تجربه به عنوان شاخصه ی وزیران تأکید نمود و برخی از اصولگرایان معتدل را نیز به به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی نمود اگر به ترکیب مجلس دوره ی نهم بنگریم آن وقت معرفی وزرای اصولگرا از جانب دکتر روحانی برایم بیشتر قابل درک است البته بایستی شرایط کشور را نیز به این مورد اضافه نمود. روش اعتدال دولت تدبیر و امید به استان ها نیز سرایت کرد و در انتصاب مدیران ارشد دولت نیز بروز و ظهور یافت البته می توان گفت که در این دولت اصلاح طلبان پخته تر و سنجیده تر عمل نمودند ولی به هر حال شیوه ی اعتدالی دولت باعث شد که اصولگرایان معتدل نیز از این دولت سهم خواهی کنند. شرایط در استان لرستان نیز مشخص بود. با انتصاب آقای بازوند به عنوان استاندار لرستان، همه از وی به عنوان چهره ای عمرانی یاد می کردند، اما معتقد بودند که سید سعید شاهرخی در کنار ایشان می تواند امور مربوط به حوزه ی سیاست را اداره و هدایت نماید. هفتم اسفند ماه ۱۳۹۴ با انتخابات دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی، انتقادات بخشی از اصلاح طلبان متوجه استاندار و معاونت سیاسی ایشان شد با اینکه مردم سالاری از پایین به بالا جهت می یابد، اما عده ای از سیاسیون اصلاح طلب معتقد بودند که عملکرد استاندار لرستان و معاونت سیاسی استانداری باعث ناکامی اصلاح طلبان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است؛ سرانجام سید سعید شاهرخی به قزوین انتقال یافت و استاندار در اقدامی سنجیده و در راستای بدست آوردن رضایت اصلاح طلبان منتقد، رئیس ستاد دکتر روحانی در استان آقای حبیب خجسته پور را به عنوان معاونت سیاسی استاندار منصوب نمودند، اقدامی که موجی از رضایت و خشنودی اصلاح طلبان استان را به همراه داشت و نمود آن را در فضای مجازی و رسانه ای استان همگان دیدند.می توان گفت که انتصاب حبیب خجسته پور توسط استاندار نقطه ی عطفی در گفتمان اصلاح طلبی استان است، زیرا خجسته پور هم اخلاق مدار است و عقلانیت را مبنای کار سیاسی می داند و هم از جنس اصلاح طلبان است و هم مورد حمایت اکثریت اصلاح طلبان استان می باشد، پس انتصاب خجسته پور عملکرد سیاسی استاندار را پررنگ می نماید. البته استاندار لرستان قبل از این اقدام با انتصاب فرماندار شهرستان پلدختر و معمولان نیز باعث رضایت و خشنودی اکثریت اصلاح طلبان این شهرستان شدند، فرماندار شهرستان پلدختر و معمولان نیز در خرداد سال ۹۲ رئیس ستاد دکتر روحانی در این شهرستان بودند. انتصاب ایوب کوشکی نیز به عنوان بخشدار مرکزی شهرستان کوهدشت در راستای تقویت دولت تدبیر و امید در این شهرستان صورت گرفت. با توجه به اینکه آقای هوشنگ بازوند از رؤسای ستادهای دکتر روحانی در مناصب سیاسی استفاده نموده است این اقدام توجه ویژه ی استاندار را به حوزه ی سیاست نشان می دهد. شاید بتوان گفت که آقای هوشنگ بازوند در حوزه سیاست بیشتر از آنکه سخن بگوید، عمل می نماید. علاوه بر این ها با نگاهی گذرا به فرمانداران و بخشداران استان متوجه می شویم که مجری برنامه های دولت در استان، اصلاح طلبان هستند. موضوع تفکیک قوا هم موضوعی نیست که آن را بر اساس منافع شخصی یا گروهی خود تعبیر و تفسیر نماییم هنوز یادمان هست که چگونه در هشت سال دولت آقای احمدی نژاد چگونه فرمانداری حیاط خلوت نماینده جبهه ی پایداری بود، امروز اگر نماینده ای در راستای اجرای بهتر و قویتر برنامه های دولت تدبیر و امید از فرمانداری حمایت می کند به معنای تعامل و همکاری قوای سه گانه است نه نفی اصل تفکیک قوا. در ضمن این نماینده نه از جبهه ی پایداری است و نه از مخالفان دولت. حمایت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از برنامه های دولت در راستای تقویت گفتمان اصلاح طلبی است. گفتمان اصلاح طلبی ارث هیچ گروه و یا شخصی نیست و هیچ کس نمی تواند ادعا نماید که بایستی برای مشخص شدن اصلاح طلب بودن و یا نبودن افراد باید به او مراجعه کنند و یا باید خود را با او تطبیق دهند. گفتمان اصلاح طلبی در انحصار چند نفر سیاست زده نمی باشد که اگر دارای منصب و پشت میز نبودند ادعا نمایند که مردم از دولت تدبیر و امید دلسرد شده اند و حکم لاغر بودن دولت را صادر نمایند. اصلاح طلبی معادل با گروهی خاص نیست، نمی شود بر مبنای پست داشتن و یا پست نداشتن عده ای خاص اصلاح طلبی را زیر سوال برد. گرفتن مناصب سیاسی در دولت تدبیر و امید حق اصلاح طلبان است اما اصلاح طلبان یک شهرستان فقط تعداداندکی نیستند که اگر آنها دارای منصب نبودند دیگر باید حکم بر ضعیف بودن استاندار در حوزه ی سیاسی صادر نماییم. بعنوان نمونه آنچه این ایام در شهرستان پلدختر به عینه دیده می شود افزایش اعتماد عمومی به دولت تدبیر و امید و برنامه های این دولت می باشد و به نظر می رسد که حمایت و رضایت از دولت تدبیر و امید در شهرستان پلدختر رو به افزایش است و مردم از فرماندار مردمی انتظار دارند با حمایت از تغییرات مدیریتی که در جهت تقویت دولت انجام گرفته و می گیرند نسیم اعتدال دولت تدبیر و امید را در پلدختر و معمولان همگانی و فراگیر نمایند. در نظام های مردم سالار، رای مردم مشروعیت زا است همانظوریکه به مشروعیت رای مردم در خرداد سال نود و دو ایمان و باور داریم بایستی به رای و پیام مردم در هفتم اسفند سال نود و چهار نیز ایمان داشته باشیم. همانطوریکه انتخاب مردم در سال نود و دو محترم است انتخاب مردم در هفتم سال نود و چهار نیز محترم می باشد. تلاقی توانایی ها و دلسوزی نماینده مردم پلدختر و معمولان و تجربه و تدبیر فرماندار این شهرستان و حمایت مردم، آینده ی روشنی را برای این دیار رقم خواهد زد.
ارسال دیدگاه