ملاک اطلاعرسانی روابط عمومی ادارات لرستان وبسایت است نه کانال تلگرام!/ رضا جایدری
با فراگیر شدن استفاده از تلگرام، اخیراً برخی روابط عمومیهای ادارات و نهادهای لرستان نیز اقدام به راهاندازی کانال تلگرامی برای نهاد خود کردهاند. البته شماری از آنها کلاً وبسایتهای رسمی ادارات و نهادهای خود را که به صورت نیمبند و گاه به گاه به روزرسانی میشد را به کل فراموش کردهاند و فقط چسبیدهاند […]
با فراگیر شدن استفاده از تلگرام، اخیراً برخی روابط عمومیهای ادارات و نهادهای لرستان نیز اقدام به راهاندازی کانال تلگرامی برای نهاد خود کردهاند.
البته شماری از آنها کلاً وبسایتهای رسمی ادارات و نهادهای خود را که به صورت نیمبند و گاه به گاه به روزرسانی میشد را به کل فراموش کردهاند و فقط چسبیدهاند به همین کانالهای تلگرامی!
باید متذکر شد که پیش از فراگیر شدن تلگرام نیز، اکثر سایتهای ادارات لرستان در حالت تعطیل و نیمه تعطیل قرار داشتند و اینک با آمدن این نرمافزار ارتباطی، برخی وظایف اصلی و مهم روابط ملاک اطلاعرسانی روابط عمومی ادارات لرستان وبسایت است نه کانال تلگرام!عمومی ادارات به فراموشی سپرده شده است.
این در شرایطی است که کل فعالیت برخی از روابط عمومی ادارات لرستان به انتشار یک خبر در ماه آن هم اگر بتوان نام خبر را بر روی مطلب مندرج در وبسایت آنها گذاشت، خلاصه میشد؛ زیرا خبر ساختار مشخصی دارد و انتشار برخی موارد کماهمیت در ۲ یا نهایتاً ۳ خط را نمیتوان خبر نام نهاد که البته یک خط آن هم به دادن القاب بیمورد برای احترام به مافوق و این که «جناب آقای مدیر کل محترم در دیدار با یک شهروند فرمودند …» مربوط میشود که اصلاً به هیچ کار خلقالله نمیآید.
روابط عمومیها توجه داشته باشند که رسانهها و مردم به وبسایت آنها مراجعه نمیکنند تا عکس و خبر چای خوردن آقای رئیس را با مدیر دستگاه دیگر ببینند بلکه دنبال خروجی آن جلسه برای عموم مردم هستند. انتشار اخبار ضعیفی مثل این: «امروز آقای رئیس با مدیر کل دستگاه فلان یا معاونین خود جلسه داشت. در این جلسه پیشنهادهایی برای همکاری متقابل ارائه شد و پس از صرف چای در فضایی دوستانه جلسه خاتمه یافت!» خبر نیست بلکه باید در خبر منتشره ذکر شود که محور اصلی جلسه چه بوده و مهمترین اظهارات هر یک از طرفین حداقل در ۴-۵ پاراگراف تنظیم گردد تا خواننده مطلب چیزی از خروجی چنین جلساتی دستگیرش شود.
فقر خبری در وبسایت اکثر نهادهای لرستان بیداد میکند. در حالی که در قرن بیست و یکم هستیم و رویدادها به صورت ثانیهای و دقیقهای مخابره میشوند، سایت برخی از دستگاههای دولتی لرستان ماهیانه یک بار به روزرسانی میشود و همان طور که ذکر شد آن یک مورد نیز فاقد ارزش خبری برای عموم است زیرا یا به اخبار درونسازمانی پرداخته یا هدف انتشار، تعریف و تمجید از مسئولان نهاد بوده است؛ مانند انتشار تقدیر فلان وزیر یا استاندار از آقای مدیر کل!
البته باید توجه داشت انتشار زیاد مطالب در وبسایت نیز نمیتواند دلیل موجهی بر موفق بودن روابط عمومیها باشد چرا که در کار اطلاعرسانی همواره کیفیت بر کمیت ارجح است.
اما چرا به روزرسانی وبسایت ادارات مقدم بر همه امور روابط عمومیها و حتی مقدم بر انتشار اخبار تلگرامی است؟
ماندگاری اخبار وبسایت و برد و دامنه مخاطبان آن به یقین بیشتر از کانال تلگرامی است چرا که هر کس در هر کجای دنیا میتواند به اخبار و اطلاعات مورد نیازش ز طریق وبسایت دسترسی داشته باشد. مثلاً یک لرستانی مقیم اروپا از طریق وبسایت ثبت احوال لرستان میتواند به مدارک لازم جهت تعویض شناسنامهاش دست یابد و در سفر آینده به زادگاهش در این خصوص اقدام و برنامهریزی نماید به شرطی که در وبسایت ثبت احوال لرستان اطلاعات لازم در این خصوص ارائه شده و همچنین نشانی و تلفن مراکز ارائه خدمات نیز ذکر شده باشد. این کار علاوه بر کمک به خدمترسانی مناسب به مردم، باعث کاستن از بار مراجعات به ادارات نیز میشود.
اما انتشار چنین خدماتی در یک کانال تلگرامی به هیچوجه کارایی وبسایت را ندارد چرا که کانال تلگرامی فراگیر نیست و در صورت نداشتن نشانی کانال که معمولاً به صورت خصوصی از سوی گرداننده آن مشخص شده و در اختیار افراد خاصی است، نمیتواند کارایی وبسایت را داشته اشد چرا که بر خلاف سایتها، با استفاده از موتورهای جستجو و کلمات کلیدی نمیتوان به اطلاعاتی خاصی در پیدا کردن آدرس و محتوای کانالهای تلگرامی دست یافت.
هر چیز به جای خود نکوست. نیک است روابط عمومی نهادهای مختلف کانال تلگرامی را مختص اخبار درونسازمانی کنند و در سایت به اخبار عمومی که برای مردم لرستان کاربرد و اهمیت دارد بپردازند.
چند سالی است به مدد شبکه اینترنت، دنیا به دهکدهای کوچک تبدیل شده و در چنین شرایطی باید از ظرفیت موجود بهترین بهره را برای رشد و توسعه استان و کشورمان ببریم، اما متاسفانه با گذشت سالها از راهاندازی اینترنت و ایجاد پایگاههای اطلاعرسانی دستگاههای مختلف، در استان ما آنچنان که باید و شاید از از این ظرفیت توسط روابط عمومی نهادها استفاده نمیشود و به یقین مهمترین دلیل نیز این است که بعضاً “کار دست کاردان” نیست!
امیدواریم مسوولی در لرستان پیدا شده و به عملکرد ضعیف و ناخوشایند روابط عمومی شماری از ادارات رسیدگی نماید و ای کاش در صدد پیدا کردن چارهای مثل برگزاری دورههای آموزشی کاربردی یا برگزاری جشنواره رقابتی برای روابط عمومیها کند تا هم روابط عمومی و هم مجموعه ادارات لرستان خروجی کاری و بازدهی بهتری داشته باشند.
ارسال دیدگاه