فصل امتحانات و کابوس اضطراب امتحان
محمد باقر شفیعی، فعال اجتماعی و سردبیر پایگاه خبری تاف نیوز طی یادداشتی اختصاصی که در اختیار گفتار ما ۲۴ قرار داده است، نوشت: اضطراب یکی از شایع ترین اختلالات عصبی با انواع و درجات مختلف است که همه انسان ها به نوعی و در شرایط مختلف آن را تجربه کرده و می کنند و یکی از آنها نوعی مشغولیت ذهنی است که دانش آموز درباره نتیجه امتحان و یا در ارزیابی خود به همراه دارد که اکثرا دانش آموزان در زمان ارزیابی در پایان سال تحصیلی دچار آن می شوند، البته ناگفته نماند داشتن کمی اضطراب در روزهای امتحان لازم و طبیعی است، زیرا موجب حرکت، نشاط، پویائی و انگیزه دانش آموز برای یادگیری و درس خواندن می شود.
اضطراب امتحان معمولاً بین سنین ۱۱-۱۰ سالگی، یعنی زمانی که دانش آموزان در مقطع ابتدائی درس می خوانند، آغاز می شود. دانش آموز از ابتدای ورود به مدرسه و زمانی که کلاس اول را شروع می کند، هیچ ترس و دلهره ای از امتحان و آزمون های کلاس ندارد و روز امتحان برای آنها هیچ تفاوتی با دیگر روزهای مدرسه ندارد، اما متأسفانه والدین، مربیان، آموزگاران، هم کلاسی ها و دیگر اطرافیان هستند که کودکان را نسبت به امتحان آشفته و پریشان می کنند، تا حدی که در سال های بعدی تحصیلی دچار چنان اضطرابی می شوند که گاهی از درس و کلاس و مدرسه هم بیزار می گردند.
عوامل فردی مثل سن، جنس، توقعات والدین و یا اجتماع و محتویات مطالب مورد آزمون، عوامل خانوادگی چون وضعیت زندگی مشترک والدین، انتظارات بیش از حد و حساسیت والدین به نتایج امتحان فرزندان شان، عوامل آموزشگاهی چون فضا و محیطی است که دانشآموز در آن تحصیل میکند، تعداد دانشآموزان کلاس و نهایتا عوامل فرهنگی چون تفاوتهای جنسیتی و اقلیتهای قومی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی از مهم ترین عوامل ایجاد اضطراب امتحان در بین دانش آموزان می باشند.
دانشآموزان و دانشجویان اغلب در ایام امتحانات دچار اضطراب، تشویش، نگرانی، آشفتگی معده، سرگیجه، بی اشتهائی، بی خوابی، حالت تهوع، تپش قلب و تنگی نفس میشوند بطوریکه مشاهده شده است این اضطراب به اندازه ای شدید می شود که برخی دانش آموزان برای اینکه با منبع ترس شان مواجه نشوند ناچار به ترک تحصیل و دیده شده است که برخی نیز به سوء مصرف مواد و با خوددرمانی و استفاده از داروهای تجویزی و الکل میخواهند اضطراب شان را درمان کنند.
خوشبختانه راه هایی وجود دارند که به دانش آموزان کمک می کنند این علائم ناخوشایند و غالبا مضر را تسکین دهند. اگر دانش آموزان از دلایل احتمالی اضطراب امتحان آگاه باشند میتوانند راه حل های مفیدی برای بهبود وضعیت خود بیابند.
تاثیر مخربی که اضطراب امتحان روی پیشرفت تحصیلی و روحیه دانش آموز می گذارد، صدمه ای واحد نیست، بلکه خسارات جسمانی، روانی، تحصیلی و اقتصادی ناشی از اضطراب امتحات، با تاثیری که روی نظام آموزش جامعه می گذارد موجب ضعف نظام آموزشی و مانع پیشبرد اهداف آموزش می گردد. بنابراین لزوم کمک رسانی به دانش آموزانی که دچار چنین مشکلی هستند احساس می گردد.
آموزش توجه، آموزش مهارت های مقابله ای، آموزش تعلیم به خود، درمان شناختی، الگوسازی، آموزش مهارت های مطالعه و کنترل تنفس از جمله تکنیک ها و روش های کاهش و درمان اضطراب امتحان است که در مراکز مشاوره توسط روان درمانگر و یا مشاور در محل تحصیل به کار گرفته می شوند.
ارسال دیدگاه