پژوهشگر لرستانی عنوان کرد:

فرهنگ مطالبه گری در بین مردم لرستان کم رنگ و بی رمق است

عدم مطالبه گری در لرستان باعث شده است که محرومیت این استان پر رنگ تر شده و فضای پاسخگویی مسئولین احساس نشود.

62065827حسام شفیعی، پژوهشگر لرستانی طی یادداشتی که برای گفتار ما ۲۴ ارسال کرده است، نوشت: انسان به حکم انسان بودن و اجتماعی بودن مسئولیت دارد، مسئولیت در قبال هم نوعان و اجتماعی که در آن زندگی می کند.
تکلیف شهروندان و حقوق آن ها دو روی یک سکه می باشند، شهروندان از طرفی وظیفه دارند تکالیف فردی و اجتماعی خود را انجام دهند، بطور مثال یک شهروند خوب، شهروندی ست که قوانین را رعایت می کند، مالیات می دهد و… در آن روی سکه‌، حکومت نیز وظیفه دارد برای شهروندان امکانات رفاهی را تامین نماید‌ و مطالبه گری شهروندان در همین راستا می باشد.
مطالبه گری ذیل حقوق شهروندی می باشد و به معنای رویارویی نبوده و نیست، بلکه زمینه ای ست که شهروندان بتوانند روحیه پرسشگری و انتقادی خود را در عرصه های عمومی بازگو نمایند.
متاسفانه مطالبه گری در میان مردمان شهرهای استان لرستان و روستاهای تابعه آن بسیار کم رنگ و بی رمق است.
بی تفاوتی اجتماعی علاوه بر اینکه به بی عاطفی اجتماعی تبدیل می گردد، باعث عدم پاسخگویی مسئولین می گردد.
آنچه مسئولین را در مقام پاسخگویی و احساس مسئولیت قرار می دهد همین روحیه مطالبه گری شهروندان است، چنانچه شهروندان دارای روحیه مطالبه گری قوی و منسجمی باشند هم به تقویت زندگی اجتماعی آنان منجر می گردد و هم زمینه عدالت اجتماعی را فراهم می نماید.
عدم مطالبه گری در لرستان باعث شده است که محرومیت این استان پر رنگ تر شده و فضای پاسخگویی مسئولین احساس نشود.
به عنوان مثال همین جاده ترانزیت پلدختر به خرم آباد برای شهروندان به جاده مرگ تبدیل شده است، بطوریکه آمارها نشان می دهد روزانه صدای آژیر آمبولانس ها بوی تلخ مرگ را در فضای این منطقه پخش کرده و هر خانواده ای به نوعی در این مصیبت سهیم‌ می باشد.
و اینکه دیگر شهرهای استان نیز مناطقی بدون صنعت و کارخانه های بزرگ اند که سرنوشت جوانان تحصیل کرده و بیکار دیارشان به عنوان دغدغه اصلی و مطالبه اصلی خانواده ها تبدیل شده است و البته ده ها معضل و مشکل دیگر که گفتن آنها نه تنها دردی دوا نمی کند بلکه نمک پاشیدن به روی زخم های کهنه و سرباز نکرده مردمان سرزمین مادری مان هستند.
با نهادینه کردن فرهنگ مطالبه گری در بین شهروندان می توان بخوبی و با صدای رسا مشکلات و معضلات شهرهای لرستان را که سال هاست در گلوها گیر کرده و مثل بغضی درون سینه همگان فشار می آورد به گوش مسئولین رساند و برای درمان این دردهای مزمن چاره ای اندیشید.
در کشورهای پیشرفته، مسئولیت مطالبه گری شهروندان به مراکز مردم نهاد و احزاب منتقل می شود، اما در خلاء این نهادها در استان لرستان، می توان با آگاهی دادن به شهروندان به اشکال مختلف روحیه مطالبه گری آن ها را گام به گام پیش برده و آن را تقویت نمود.
مطالبه گری شهروندان از خشونت های اجتماعی کاسته و از انباشت مطالبات مردم نیز جلوگیری می کند که البته مسئولین نیز بایستی از پرسشگری مردم و انتقادات سازنده آن ها استقبال نموده و هیچگونه هراسی از پرسش و انتقاد شهروندان نداشته باشند، به عبارت دیگر مسئولین باید گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم در شرایط مختلف داشته باشند که پاسخگویی و مسئولیت پذیری مسئولین باعث تقویت روحیه مطالبه گری مردم شده و فضای عاطفی جامعه را هم می تواند تا حدود زیادی تلطیف نماید. به امید روزی که هر شهروند لرستانی بتواند بعنوان یک رسانه مطالبه گر پیگیر حق و حقوق خود و همشهریان باشد.