شاعر و نویسنده لرستانی طی یادداشتی نوشت:

شیوع اعتیاد در مدارس و پیدایش انحرافات و آسیب های اجتماعی

پیشگیری از اعتیاد از سطوح پایین مدارس و با همیاری والدین و خانواده ها آغاز می شود و این امر همکاری دو جانبه خانواده ها و آموزش و پرورش را طلب می کند. معلمان و مدیران مدارس برای جلوگیری از آن باید راهکارهایی را بیاندیشند.

8476573 265الهه احمدی سبزواری شاعر و نویسنده لرستانی و مدیر پایگاه خبری روشنا نیوز طی یادداشتی نوشت: بدون تردید یکی از مهم ترین مسائل بشری که ابعاد گسترده زیستی، روانی، اجتماعی و اقتصادی جهان معاصر را تحت تأثیر قرار داده است پدیده اعتیاد و مصرف مواد مخدر است که در دو سطح خرد و کلان آسیب هایی جبران ناپذیر بر پیکر اجتماع انسانی وارد ساخته و معضلی است که دامنگیر اکثریت قریب به اتفاق کشور ما هم شده است.

بر اساس دهک های سنی کشور، درصد بیشتری از جمعیت جامعه ما را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند. نکته حائز اهمیت اینجاست که طبق آمار موجود سن اعتیاد روز به روز کاهش می یابد که بسیار نگران کننده است.

نوجوانان به دلیل داشتن ویژگی هایی چون استقلال طلبی و کنجکاوی، هیجان خواهی، پیروی از همسالان و بی اعتمادی به قدرت والدین، بیشتر در معرض خطر اعتیاد بوده و هدف اصلی توزیع کنندگان این مواد هستند.

اثرات تخریبی برخی نابسامانی های خانوادگی همچون خشونت والدین ممکن است سبب ساز یک سری انحرافات فردی و اجتماعی از جمله اعتیاد باشد.

اعتیاد بعنوان یک مشکل بنهان و یک پدیده زیستی و در عین حال سریع التحول ناشی از عوامل زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی در بین نوجوانان و دانش آموزان یکی از چالش هایی است که در حال حاضر وجود دارد و مدارس و نظام آموزشی ما را نیز تهدید می کند و بخشی از آسیب های آن می تواند در تحصیل دانش آموزان اثرات ناگواری بگذارد.

عوامل اجتماعی چون همسالان و رفقای ناباب، ناامیدی نسبت به آینده، نداشتن الگوی مناسب اخلاقی، مشکلات و اختلافات خانوادگی، وجود افراد کج رو و ناباب در مدارس، شکست تحصیلی، بی سوادی و کم سوادی والدین به عنوان موثرترین عناصر در بروز و پیدایش انحرافات و آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد در بین نوجوانان و جوانان محصل است.

شناخت دلایل اعتیاد در دوران تحصیل می تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ایجاد آن داشته باشد.

پیشگیری از اعتیاد از سطوح پایین مدارس و با همیاری والدین و خانواده ها آغاز می شود و این امر همکاری دو جانبه خانواده ها و آموزش و پرورش را طلب می کند. معلمان و مدیران مدارس برای جلوگیری از آن باید راهکارهایی را بیاندیشند.