شکل گیری نهاد قومیت در انتخابات
مهدی میرزاوند فعال رسانه ای و اجتماعی طی یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری روشنا نیوز قرار داده است، نوشت: حتما در روزهای اخیر شنیده اید که بزرگان و نخبگان قبایل و ایلات برای معرفی و حمایت از یک کاندیدای انتخاباتی متینگ برگزار کرده اند. متنی که در ادامه تقدیم می شود بهانه ای است برای تامل درباره ی انچه که این روزها در بین طوایف ، قبایل و ایلات لرستان می گذرد که ریشه ی این تمایز جدید به لحاظ ساختاری به انتخابات برمی گردد در صورتی که استان لرستان از معدود استان های کشور است که بدون ایجاد یک فدرالیسم قومی در کاهش تضادها میان قومیت ها بطور همانند گونه ای زندگی می کنند بگونه ای که اقوام و قومیت ها در زمینه زیست اجتماعی در وضعیت مسالمت آمیزی قرار دارند و تحت تاثیر الگوی چند فرهنگ گرایی قرار نگرفته اند و با اتحاد و همبستگی به زیست آرام خود ادامه می دهند و از یک قرن پیش با خویشاوندی و وصلت های بین قومیتی به اتحاد و انسجام ویژه ای دسترسی یافته اند.. چنانکه امروز ما شاهد فرزندان و نوادگانی از اقوام مختلف هستیم.
تحلیلی اجمالی از رویکرد قومیت ها
با توصیف وجه ممتاز زندگی اقوام در استان لرستان به پارادوکس حقیقی بنام انتخابات قومیتی در لرستان می رسیم هرچند در وهله اول عجیب یا غیر منتظره به نظر می رسد ولی در واقع حقیقتی ست که هیچ ناهماهنگی در ان وجود ندارد. بطوریکه بطور شفاف و علنی شاهد نشست ها و متینگ های قومیتی هستیم زیرا در نبود احزاب سیاسی زین پس بایست به نهاد قومیت استناد کرد و بگوییم نهاد قومیت باتوجه به رگه های خونی و قومی و خاستگاه قبیله ای در مسیر اجماع سازی پایگاه های اجتماعی خود خرکت کنند بعنوان مثال ان بخش از بزرگان و نخبگان ایل بیرانوند که در خرم آباد و بیرانشهر سکونت دارند بدون در نظر گرفتن کارکردهای سیاسی نامزدین انتخابات ، بدنبال برگزیدن و انتخاب نامزد نهایی ایل بیرانوند هستند چنانچه تفکر سیاسی جزو ینفک شده ی پارامترهای اصلی این رای گیری می باشد و جمله ی ( برار وژمونه ) شعار ایلات و اقوام لک زبان است . هرچند تقلیل نقش تاثیرگدار نهاد قومیت به انتخابات هدف این یاداشت نیست و کارکردهای اقوام بسیار فراتر از احزاب سیاسی است منتهی این روزها خواسته یا ناخواسته ما شاهد شکل گیری الیگارشی قومیت گرایی هستیم به طوری که دیرزمانی ست در شمال شهر خرم آباد نیز شاهد ائتلافی بنام شمال هستیم که شامل اتحاد اقوام سلسله و دلفان می باشد و ساز و کار ساخت این ائتلاف صرفا منحصر به حمایت از کاندیدای شمال خرم آباد است و در کلیت تحت هیچ عنوانی به کاندیدای غیر حسنوند رای نمی دهند ،
الیگارشی قومیت گرا
گاها در این خود وجهی بارز نهاد قومیت ها شاهد هستیم که چارچوب فعالیت قومیت ها ، بسیار فراتر از کارکرد احزاب سیاسی است به طوری که در ایل سگوند فقط یک نامزد انتخاباتی تایید صلاحیت شده است و جامعه هدف بطور یکپارچه در جهت پیروزی کاندیدحرکت می کند . در ایل پاپی نیز خبرهایی عجیب و غیرمنتظره به گوش می رسد عجیب از این منظر که پیش تر رویکرد بخش و ایل پاپی به مثابه ی قبایل شهرستان چگنی از رقابت نگرشی و سیاسی برخوردار بود اما در این مقطع با وضعیتی روبه رو ایم که در آن دسترسی به کانون های قدرت باعث گردیده که بخش پاپی نیز در مسیر اتحادسازی بین دونامزد شاخص ایل باشند در مناطقی از بالاگریوه نیز شاهد شکل گیری اتحادهای ناخوانده ای از جنس حمایت از نامزدین دریکوند هستیم ناگفته نماند طوایف و قبایلی همچون سادات، رشنو ، بهاروند، کمالوند دالوند ،قلائی و حتی خرم آبادی ها تحت تاثیر کارزار قومیت ها قرار گرفته اند و پیش تر به این الیگارشی انتخاباتی پیوسته اند.
شکل گیری نهاد قومیت در دیار روشنفکران
در پایان به شهرستان چگنی دیار روشنفکران می رسیم، تنها شهرستان حوزه انتخابیه خرم آباد که صندوق های انتخاباتی اش به گواه همگان از تنوع رای برخوردار بوده اما این روزها مجموع قبایل و طوایف چگنی متشکل از چند شهر و بیش از ۲۰۲ روستا که یکی از شهرستان های بزرگ کشور از حیث تعداد روستا است به این نتیجه رسیده اند که نباید از قافله ی قومیت گرایی جا بمانند و اکنون که ساخت انتخاباتی استان در نبود احزاب و رقابت های سیاسی با محور قبیله گرایی برگزار می شود کلید واژه ی ( برار خومو ) تولید شده و بشدت بدنبال ساخت ساختار قومیت گرایی در انتخابات هستند زیرا معتقد هستند با ممارست قومیتی همچون مابقی ایلات و طوایف براحتی می توانند نخبگان و نامزدین چگنی را راهی مجلس نمایند.
از نفی قومیت گرایی تا شکل گیری الیگارشی قومیت ها براستی در هزاره سوم به کجا چنین شتابان……..
* نویسنده و روزنامه نگار
ارسال دیدگاه