پژوهشگر لرستانی عنوان کرد:

سبقت مرگ از روند بازسازی و چهارخطه شدن جاده پلدختر خرم آباد

سالهاست بونگ چمر در جاده پلدختر به مرکز استان پیچیده و هر روز در این جاده دستان پینه بسته ی پدران و مادران زحمت کش پلدختری و معمولانی در سوگ عزیزانشان بر سر می زنند. جاده ای که به جای چهارخطه شدن ، اتوبان مرگ شده است و در پلدختر و معمولان خانواده ای نيست كه از اعضاى خانواده خود يا فاميل كسى را در اين قتلگاه از دست نداده باشند.

IMG 20220427 171328 153 300x200 2مجتبی پسند، سردبیر پایگاه خبری پلدختر نیوز در یادداشتی که برای گفتار ما ۲۴ ارسال کرده اند نوشت: فوت پنج نفر از همشهریان در دو روز در جاده مرگ داغ تلخی است بر دل رنجیده مردم این دیار حق به یغما رفته و اذهان مردم پلدختر و خانواده های داغدیده جریحه دار شده است. راستش را بخواهید دلخوشی خوبی از اوضاع منطقه نداشته و ندارم.
سالهاست بونگ چمر در جاده پلدختر به مرکز استان پیچیده و هر روز در این جاده دستان پینه بسته ی پدران و مادران زحمت کش پلدختری و معمولانی در سوگ عزیزانشان بر سر می زنند. جاده ای که به جای چهارخطه شدن ، اتوبان مرگ شده است و در پلدختر و معمولان خانواده ای نیست که از اعضاى خانواده خود یا فامیل کسى را در این قتلگاه از دست نداده باشند.
محور خرم‌آباد پل‌دختر یکی از مهمترین جاده‌های استان لرستان که حوادث آن همواره تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بوده و کمتر روزی است که شاهد جان باختن و مجروح شدن هم وطنانمان در این محور نباشیم. بر اساس آمارها، محور خرم‌آباد _ پل‌دختر یکی از محورهایی است که بیش‌ترین تصادفات و تلفات جاده‌ای را در استان داشته است و در سکوت و بی‌تدبیری مسئولان هر روز جان می‌گیرد به‌طوری که این جاده القاب بسیاری همچون جاده مرگ را به خود گرفته و به دلیل کوهستانی بودن منطقه و عبور جاده از میان پیچ‌های پرخطر، پرتگاه‌های متعدد و هم جهت بودن با رودخانه کشکان تاکنون سفر مسافران زیادی را نیمه‌تمام گذاشته و کام بسیاری از هم‌وطنان را نیز تلخ و خانواده‌های زیادی را عزادار کرده است.
درست است که بی‌کیفیتی وسایط نقلیه و عوامل انسانی همانند تخطی از سرعت مطمئنه، سبقت‌های غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی راننده و … در رخ دادن حوادث رانندگی دخیل هستند، اما نقش بسیار زیاد جاده‌های غیراستاندارد و دوطرفه را نمی‌توان در بروز این حوادث نادیده گرفت.
چهار خطه خرم‌آباد_ پل‌دختر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی استان بود که روند اجرای آن از سال‌ ۸۹ کلید خورده تا با احداث آن شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای این محور باشیم اما با روند لاک پشتی افتتاح نشد تا اینکه بر اثر سیل فروردین سال ۹۸ تخریب شده و عملاً به یکی از محورهای ناایمن و حادثه خیز مبدل شد و با گذشت سه سال از سیل فروردین سال ۹۸ در حد یک جاده محلی است و با هر بارش مسدود شده و کمبود اعتبار باعث شده عملاً کاری عمده ای از پیش نرفته و پیمانکار یکی از فازها به دلیل عدم پرداخت مطالباتش کارگاه را تعطیل کرده و در دیگر فازها کار به کُندی پیش میرود و امیدواریم این تصادفات مسئولان و متولیان حوزه راه را به خود بیاورد تا با تخصیص اعتبار روند بهسازی و بازسازی این محور را تسریع دهند.
تصادفات و حوادث ناگوار در این محور جولان می‌دهند و ما باید شاهد پَرپَر شدن همشهریانمان در این جاده ناایمن باشیم و نمی‌توانیم ترمز این حوادث را بکشیم. به دلیل بالا بودن نرخ عوارض آزادراه، ترافیک محور خرم‌آباد_پل‌دختر روز به روز افزایش پیدا می‌کند اما این محور همان محور ناایمن و حادثه خیز است و پیچ‌های پی‌درپی، عرض کم، نداشتن شانه راه مناسب، وجود پرتگاه‌های متعدد و… سبب رخ دادن حوادث ناگوار در این محور می‌شود.
محور پلدختر در دو روز گذشته شاهد چهار تصادف بوده که در این تصادفات ۶ نفر فوت کرده و چند نفر نیز مصدوم شده و چنان تاثر انگیز است که در هر نقطه ای دیگر از کشور می بود با پیگیری نماینده و مسئولان آن منطقه تبدیل به تیتر یک رسانه های کشور میشد و دستور سریع و قاطع مسئولان کشوری مبنی بر رفع سریع معضل صادر میگردید.
حداقل انتظار این است نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی از ابزارهای قانونی خود ( تذکر، سوال و استیضاح) استفاده کرده و وزیر را بواسطه مرگ موکلین خود در این محور حادثه خیز به ویژه مرگ شش نفر و مجروح شدن هشت نفر طی ۴۸ ساعت گذشته ( ۵ فوتی در جاده پلدختر به خرم آباد) به مجلس فرابخواند.

* سردبیر پایگاه خبری پلدختر نیوز