فعال فرهنگی لرستان عنوان کرد:

رضا علی‌یاری دره شهری، شاعری بدون سواد خواندن و نوشتن

رضا علی‌یاری به راه شاعران دوران افشاری و زندی و قاجاری نرفته است که شعر رو به انحطاط گذاشته بود و جز تقلید هیچ کاری نکردند؛ بلکه شعر رضا علی یادآور دوران شکوه شاعری در زبان فارسی است، غزلیات آهنگین و مملو از قافیه‌های میانی، رباعیات وزین و مثنوی‌های شیرین و دلپذیر، خود موید این ادعا ست و بحث‌وبررسی در این زمینه بر عهده‌ی خوانندگان فرهیخته می‌باشد...

ImageHandlerحسن الهامی، پژوهشگر ادبی ایلامی طی یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری گفتار ما ۲۴ قرار داده است، نوشت: شعر و شاعری از روزگاران کهن در میان مردم ایران‌زمین رواج داشته و تاکنون به حیات خود ادامه داده است، فراز و فرودهای دنیای شعر و شاعری در طول عمر پربار تاریخ‌ادبیات ایران‌زمین بر کسی پوشیده نیست و هرکسی ‏اندک تعمقی در این مقوله کرده باشد از ماجراهای رفته بر دنیای شعر کم ‌و بیش آگاهی دارد، از روزگار رودکی ‏گرفته تا منوچهری و انوری و فردوسی و سعدی و مولانا و حافظ و دیگران تا دوران معاصر با تغییر سبک‌ها و روش‌های ‏شعری، گویندگان به قلم‌زنی پرداخته و آثار ارزشمندی خلق نموده‌اند که در حافظه‌ی تاریخ‌ادبیات ما و در ‏مجموعه های مختلف و دیوان‌ها ضبط و ثبت شده‌اند وبر آن‌ها حواشی نوشته‌اند و تعبیرها و تفسیرها کرده‌اند، آثاری که گاه در روزگار فراغ پدید آمده‌اند و آثاری که برآمده از روح مجروح و دل داغدار سرایندگان آن‌ها ‏می‌باشند.

شاعر ما گاهی شاهد بزم و عیش و طرب بوده است و گاه شاهد عزا و درد و رنج همنوعش، گاهی جنگ و تباهی ‏و فقر و فلاکت و مصیبت به خود دیده است و گاهی زلزله و ویرانی مشاهده کرده است، این شاعر بوده است که ‏درهرحال دست از خلق آثار هنری برنداشته و برای بالندگی ادبیات فارسی از جان خویش مایه گذاشته ‏است، اگر بخواهیم به ذکر نام و آوردن آثار این شاعران بپردازیم کلام به درازا می‌کشد و البته جای آن نیست، اما ‏در روزگاری که مردم در تنگناهای سخت معیشتی گرفتار شده‌اند و دغدغه‌های فراوان داشته‌اند و شاهد بلاهای ‏مختلف بوده‌اند، این شاعر زمانه بوده است که در متن گرفتاری‌ها به رسالت خود پرداخته است.‏

بعد از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شاخه‌ای از ادبیات پا به عرصه‌ی وجود گذاشت که آن را ادبیات ‏انقلاب اسلامی می‌نامیم که البته ادب مقاومت است و شاعران فراوانی در موضوعات پیرامونی آن شعر سروده‌اند، از انقلاب گفتند و از جنگ و ایثار و شهادت، از مقاومت گفتند و نکوهشِ خواری و تسلیم و ذلت‌پذیری، شهیدان ‏را وصف نمودند و جانبازان و ایثارگران را ستودند، و امروز یکی از این شاعران رضا علی‌یاری دره شهری است که ‏با کلک خیال‌انگیزش به سرایش اشعار ناب پرداخته است، شاعری از تبار بزرگان، بازمانده‌ی قافله‌ی ادب ‏فارسی، ادامه  دهنده‌ی راه شهریار و عماد خراسانی و البته حافظ و سعدی و مولانا و فردوسی، شاعری مکتب ‏ندیده! درس‌نخوانده، کتاب نخوانده، استاد ندیده، و این بوالعجب که رضا علی‌یاری با کدامین علم و با کدامین ‏دانش در ارتباط است که از پنهانی‌ترین اسرار پرده برمی‌دارد و از اسرارآمیزترین مسائل سخن می‌راند، این به‌ظاهر راه ‏نبرده در خرابات، این ناخوانده‌ی علم سماوات با کدامین سرچشمه‌ی دانش و آگاهی سروکار دارد که با اشعار ‏سحر آمیزش هر صاحب فراصتی را به تعجب وا می دارد، و هر صاحب‌خردی را به تحسین، رضا علی‌یاری انتخاب ‏شده ای است که خداوند بزرگ وی را محرم اسرار خویش قرار داده و کلام را بر زبان و قلمش روان‌ساخته ‏است، و اگر چنین نیست پس چطور باید بگوییم کسی که درس‎ ‎نخوانده است و‎ ‎امی و‎ ‎بی‌سواد‎ ‎است و‎ ‎در‎ ‎املای ‏کلمات هم مشکل دارد چگونه پا بر پله‌های رفیع ‏شعر و شاعری گذاشته است؟ در این مثنوی‌های  بسیار بلندی که سروده‌اند به‌خوبی می‌بینیم که رضا علی‌یاری با ‏جادوی کلمات چه گوهرهایی را به نظم کشانده است و چه دُرهایی که سفته است و با تسلط بر وزن و با ذهن ‏آهنگین خود با قوافی متعدد و گوناگون چنان از عهده‌ی کار برآمده است که واقعاً شگفت‌انگیز است، درس‌های ‏اخلاقی که گاه همچون مولانا از بحث اصلی خارج و به پند و اندرز می‌پردازد بسیار شیرین و دلپذیر و البته عبرت ‏آموز است، با تأمل در شعر این شاعر شوریده در می‌یابیم که سبک گویندگی رضا علی‌یاری به سبک قدما بازمی‌گردد ‏و بسیاری از ویژگی‌های سبکی ادبیات گذشته‌ی ایران‌زمین در شعر ایشان دیده می‌شود، کاربرد اندر به‌ جای ‏در و همی به‌جای می، و مفرد آوردن افعال برای نهاد جمع، در شعر رضا علی به‌وفور وجود دارد، و جای خرده ‏گیری بر ایشان نیست که چرا به زبان نو شعر نمی‌گوید؟ طبع شاعر با این سبک و سیاق سازگاراست و این‌گونه به وی ‏الهام می‌گردد؛ ولی با این اوصاف سخن سخته و سنجیده‌ی این شاعر واجد تمامی مؤلفه‌های شعری است ‏و قلمروهای زبانی و ادبی و فکری به‌آسانی قابل‌تحلیل و نقد و بررسی هستند، وقوف رضا علی‌یاری بر ظرایف زبانی ‏و رعایت اسلوب و قواعد شعر در آثار ایشان کاملاً مشهود است و هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم که رضا علی‌یاری ‏درس نخوانده و بی‌سواد است !‏

امروزه وظیفه‌ی اهالی فرهنگ و هنر و ادبیات این است که تا سرحد ممکن ادبیات فارسی معاصر را به جهانیان ‏معرفی کنند، در طول دهه‌های اخیر در این زمینه واقعاً قصور شده است ، ادبیات‌معاصر ما زمانی به اوج بالندگی ‏خود می‌رسد که ضمن آراسته بودن به زیور وزینت زیبایی‌های ادبی فارغ از ادعاهای خودستایانه در بوته نقد هنری ‏دیگران و اقبال آگاهانه‌ی اهل‌قلم قرار گیرد؛ البته آثار شعرای گمنامی چون رضا علی‌یاری نیازمند توجه بیشتر ‏متولیان ادبیات است، اشعار از شاعران مدعی و دیوان آن‌ها که گاه بی‌محتوا هم هستند به مدد ثروت‌هایشان ‏بارها چاپ شده‌اند؛ ولی مورد اقبال قرار نگرفته و به‌دست فراموشی سپرده شده‌اند و جوهر و کاغذی بر باد داده‌اند، امروز مجال و معرضی دست داده است تا به انتشار شمه‌ای از آثار این شاعر توانمند بپردازیم و ناقدان را به‌نقد ‏منصفانه فرامی‌خوانیم، و این مهم را مدنظر قرار دهیم که رضا علی در دوره‌ای زیست می‌کند که شعر و شاعری ‏بازاری ندارد و گویندگانی در جوار او نبوده‌اند تا مبادله‌ای کنند و هر بار نکته‌ای ادبی ردوبدل شود، هرچه هست ‏متعلق به خود شاعر است.‏

رضا علی‌یاری به راه شاعران دوران افشاری و زندی و قاجاری نرفته است که شعر روبه انحطاط گذاشته بود و جز ‏تقلید هیچ کاری نکردند؛ بلکه شعر رضا علی یادآور دوران شکوه شاعری در زبان فارسی است، غزلیات آهنگین ‏و مملو از قافیه‌های میانی، رباعیات وزین و مثنوی‌های شیرین و دلپذیر، خود موید این ادعا ست و بحث‌وبررسی ‏در این زمینه بر عهده‌ی خوانندگان فرهیخته می‌باشد…‏

‏ اما باید بگویم ، رضا علی‌یاری از بند تن و مادیات رسته است و به همین خاطر باروح و جان صیقل    یافته‌ی خود ‏در پی نصیحت و اصلاح انسان‌هاست، و برای آنان دل می‌سوزاند و می‌خواهد از خواب غفلت بیدار شوند، رضا علی‌یاری ‏سوخته‌ی روزگار است، رنج‌کشیده‌ای با دلی دردمند که با آلام گوناگون دست‌ و پنجه نرم کرده است، رنج های ‏رضا علی یاری قابل شماره نیستند، و اگر بخواهم به آن‌ها بپردازم رنج‌نامه ای پدید خواهد آمد که دل سنگدل‌ترین ‏انسان‌ها راهم به درد خواهد آورد؛ ولی بی مهری‌های متولیان فرهنگی و هنری شهرستان دره‌شهر در ادوار گوناگون ‏بدترین و سخت‌ترین رنجی است که ایشان از آن گله‌مند است، برخی مسئولان ارشاد اسلامی دره شهر و حتی ‏استان ایلام و متولیان فرهنگ و هنر هیچ‌گاه در پی دلجویی از رضا علی‌یاری نبودند و هرگز پی به قدرت هنری ‏و ارزش ادبی آثار ایشان نبردند، و نشد یک‌بار گره ای از مشکلات این شاعر توانا بگشایند، و امروز که شمار عمر ‏رضا علی  از شصت فراتر رفته است دیگر برایش تفاوتی ندارد در فقر بماند یا به او توجه شود؛ ولی غم زن و فرزند، ‏رضا علی را می‌آزارد، و نیازمند توجهی خاص است که امیدوارم مسئولین بتوانند باری از دوش این شاعر توانا ‏و دل‌سوخته بردارند.‏

رضا علی‌یاری بیش از چهل هزار بیت شعر در قالب‌های مختلف سروده است، غزلیات ناب رضا علی و رباعیات ‏بسیار تأثیرگذار و مثنوی و دوبیتی و اشعار محلی به زبان لکی و لری فراوان دارد که بنده حسن الهامی اقدام به تایپ ‏و اصلاح املایی برخی از آن اشعار نمودم تا انشا الله در آینده‌ای نه‌چندان دور به زیور چاپ آراسته گردند و در اختیار ‏علاقه‌مندان قرار گیرند؛ البته باید متذکر شوم که استاد رضا علی‌یاری هیچ علاقه‌ای به چاپ آثارش نداشته ‏و ندارد و با اصرار فراوان بنده و دیگر دوست دارانش راضی به انتشار اشعارش شده است، و این در حالی است که استاد ‏با تمام وجود در بین همه‌ی اطرافیان و دوستان و نزدیکان فقط به بنده اعتماد نموده و والاترین میراث و گنجینه‌ی ‏خود که حاصل تمام عمرش می‌باشد در اختیار من قرار داده است، آنجاکه درمورد اینجانب چنین سروده است:‏

خداوند بزرگ دادگستر                 فرستاده برایم یار و یاور

مرا تنها بدیدی اندر عالم                تو را کرده امینم ای برادر

حسن جان این تجارت بی‌زیان است      سریرش به تراز تخت کیان است

تو چشم و گوش من باش ای برادر      دل‌پاکت دگر بر ما عیان است

و نیک می‌داند که حسن الهامی چنان اصالتی دارد که هرگز و هرگز اگر تمام گنج‌های عالم را به او دهند در امانت ‏خیانت نخواهد کرد، و اعلام می‌دارم؛ بااینکه تایپ  و اصلاح این اشعار و برطرف‌کردن بعضی ایرادات املایی ‏و وزنی و لغوی آنان کاری بسیار طاقت فرساست و متحمل خستگی شدم و اوقات فراوانی برای این کار صرف ‏نمودم، انشا الله اشعارش را به چاپ خواهم رساند و هر نفعی چه مادی و چه معنوی داشته باشند فقط در انحصار ‏استاد رضا علی‌یاری خواهد بود و بس، تنها نصیب من این است که نامم بر صفحه‌ی جلد دیوان رضا علی‌یاری ‏باقی خواهد ماند و این برایم کافی است.‏

بنابراین تصمیم بر آن است در این نوبت تعداد پنج‌هزار بیت از اشعار ایشان به زیور چاپ آراسته گردد و در اختیار ‏علاقه‌مندان به ادبیات فارسی قرار بگیرد و بقیه‌ی اشعار هم در آینده‌ای نه‌چندان دور در نوبت چاپ قرار خواهند ‏گرفت.‏