پژوهشگر مسایل اجتماعی و رسانه ای لرستان نوشت:

رسانه بهترین عنصر در تحریک افکار عمومی به شمار می‌رود

شکی نیست که رسانه بهترین عنصر در زمینه‌های پرسشگری، مطالبه گری و تحریک افکار عمومی است و به دنبال آن رسانه‌های مجازی زمینه لازم را برای تأثیرگذاری در جامعه بیش از پیش فراهم ساخته است.

عباس دارایی، پژوهشگر مسایل اجتماعی و رسانه ای لرستان طی یادداشتی که برای پایگاه خبری روشنا نیوز ارسال کرده است، نوشت: آیا رسانه ما در جایگاه ترغیب مردم در فعالیت‌های انتخاباتی قرار دارد؟ آیا مردم به آن حد از بلوغ اجتماعی و سیاسی رسیده‌اند که فرهنگ رسانه‌ای را جز لاینفک از روند انتخابات بدانند؟

شکی نیست که رسانه بهترین عنصر در زمینه‌های پرسشگری، مطالبه گری و تحریک افکار عمومی است و به دنبال آن رسانه‌های مجازی زمینه لازم را برای تأثیرگذاری در جامعه بیش از پیش فراهم ساخته است.

امروز هر شهروند به‌راحتی و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در نقش یک نیروی تأثیرگذار اجتماعی ظاهر می‌شود البته هر رسانه نیز با توجه به کارکرد، گرایش فکری و میزان حرفه‌ای بودن تأثیری متفاوت بر جای می‌گذارد لذا در کلیت قضیه اگرچه رسانه از مولفه های مهم است اما نقش آن محوری نیست و در مقام یک تسهیل گر عمل می‌کند.

رسانه‌های مجازی در سال‌های اخیر فضای پرسشگری را در استان رشد داده و به گسترش پدیده شهروند خبرنگاری منجر شده اما در نهایت خبرگزاری‌های رسمی منبع غیرقابل‌انکار اخبار هستند.

رسانه‌های استان علی‌رغم تأثیرگذاری رافع نگرانی‌ها نیستند به‌عبارتی‌دیگر بسیاری از رسانه‌های استان به جای ارائه تحلیل‌های علمی و ارائه آن به مخاطب درگیر کارهای خبری و حواشی آن شده‌اند.

رسانه‌ها همواره به دلیل خلأ احزاب کارآمد و گروه‌های مدنی، کارکرد سیاسی پیدا کرده‌اند، در چنین شرایطی پرواضح است که خبرنگار نیز تبدیل به کنشگر سیاسی می‌شود.

نگاه اقتصادی مطبوعات به انتخابات آسیب مهم این حوزه است و برخی رسانه‌ها بجای محتوا سازی به دنبال منافع اقتصادی رفته و جریان سازی را فدای کار اقتصادی می‌کنند.

هیجان، رقابت ایلی و احساس به‌ عنوان سه شاخصه انتخاباتی در استان لرستان است و مهم‌ترین وظیفه رسانه در فضای حاکمیت این سه مولفه این است که ذائقه مردم را از این حالات به سمت انتخاب اصلح سوق دهند.